Systematische en niet-systematische onzekerheden
De veronderstelde laagopbouw van dijk en ondergrond en de veronderstelde eigenschappen van de grond binnen die lagen zijn, afhankelijk van de mate waarin kan worden beschikt over grondonderzoeksgegevens, in meer of mindere mate onzeker. Dit heeft tot gevolg dat meerdere schematiseringen mogelijk zijn. Hoe geloofwaardig of ongeloofwaardig deze schematiseringen nu ook zijn, aangenomen mag worden dat de werkelijke laagopbouw en laageigenschappen tijdens de histo- rische situatie en de huidige maatgevende situatie niet wezenlijk verschillend zal zijn, al dient uiteraard wel te worden nagegaan of er mogelijk processen zijn geweest die veranderingen teweeg hebben kunnen gebracht (zoals bijvoorbeeld verwering van veen rond of boven de freatische waterstand). Er is daarmee sprake van een systematische onzekerheid. Dit houdt in dat als de methode ‘Bewezen Sterkte’ wordt toegepast, er bij de analyse van de historische situatie in beginsel van uit kan worden gegaan, dat de schematisering van de laagopbouw dezelfde moet zijn als aangenomen bij de analyse van de huidige maatgevende situatie.
De waterspanningen in en onder de dijk en de bovenbelasting op de dijk zijn even- eens omgeven met een zekere mate van onzekerheid. Voor de waterspanningen geldt dat soms kleine veranderingen binnen het invloedsgebied van de dijk, die wel- licht niet eens als belangrijk onderkend worden, oorzaak kunnen zijn van relatief grote verschillen tussen de responskarakteristiek in de historische en huidige situatie. Dit invloedsgebied kan, waar het de waterspanningen in een water- voerende laag onder de dijk betreft, kilometers groot zijn. Voorts kan ook neerslag in de periode voor en tijdens het hoogwater een aanzienlijke invloed hebben. De onzekerheid ten aanzien van waterspanningen bestaat derhalve deels uit een systematische en deels uit een niet-systematische component. Daarmee wordt het denkbaar dat de dijk misschien wel is blijven staan omdat de situatie voor wat betreft heersende waterspanningen destijds aanmerkelijk gunstiger is geweest dan waarop bij de beoordeling voor de huidige maatgevende situatie moet worden gerekend.
De bovenbelastingen op de dijk tenslotte zijn te beschouwen als niet-systematisch. Dit houdt in dat ervan moet worden uitgegaan dat deze belasting in iedere situatie anders kan zijn.