Zoeken in deze site

Weerstand tegen belastingen door ijs en drijvende objecten - Voorbereiding, inventariseren functies en eisen

Incidenteel kan een bekleding worden belast door bijvoorbeeld scheepsaanvaringen, drijvend vuil of kruiend ijs. Bekledingen worden gewoonlijk niet gedimensioneerd op dit soort mechanische belastingen, mede doordat de kans dat een dergelijke belasting voorkomt niet groot is.

Drijvend vuil levert over het algemeen geen problemen op bij waterbouwasfaltbeton en gepenetreerde breuksteen. Als open steenasfalt frequent door drijvend vuil wordt belast, kan de bekleding aan het oppervlak worden aangetast.

Kruiend ijs richt in het algemeen weinig schade aan. Doordat het oppervlak van een asfaltbekleding vlak is, glijdt het ijs gemakkelijk over de bekleding heen zonder schade aan te richten.

Omdat de combinatie van ijsgang en een hoge waterstand met zware golfaanval nauwelijks voorkomt, is ook de kans op overstroming ten gevolge van ijsgang verwaarloosbaar klein. Daarom worden ijsbelastingen in Nederland niet in beschouwing genomen bij het bepalen van de laagdikte van een bekleding. Kruiend ijs kan wel schade veroorzaken aan een bekleding. In §4.8 wordt ingegaan op het dimensioneren van bekledingen op ijsbelastingen.

636149730214268815Image_022_jpg

Figuur 3-10: Bekleding van open steenasfalt belast door kruiend ijs – Houtribdijk (foto Bitumarin)

De kans op schade door kruiend ijs is bij zoet water groter dan bij zout water. Enerzijds omdat zoet water eerder bevriest, anderzijds omdat ijs van zout water brosser is dan ijs van zoet water en dus eerder breekt. Gezien het zoutgehalte en de zeewatertemperatuur is de kans op significante ijsvorming in de Noordzee gering. Van de meren en de zeearmen is wel bekend dat er ijsvorming kan optreden die schade aan de waterkering kan veroorzaken (zie Figuur 3-10).

Bron

Handreiking Dijkbekledingen Deel 3: Asfaltbekledingen (HDD3)

Hoofdstuk
Voorbereiding, inventariseren functies en eisen
Auteur
Cirkel J., C. van Dam, E. van den Akker, J.W. Nell
Organisatie auteur
Deltares
Opdrachtgever
Rijkswaterstaat WVL en Projectbureau Zeeweringen
Verschijningsdatum
2015
PDF

Over versie 1.0: 29 juni 2018

Tekst is letterlijk overgenomen uit brondocument.