Variant 2 - Ontwerp voorbeeld

Variant 2 komt voort uit de eisen aan het talud in verband met het gebruik van het voorland als zate. Op een zate worden zinkstukken gemaakt, grote matten van geotextiel met daarop bundels wiepen bevestigd, met afmetingen tot soms 50 x 100 meter (orde grootte). Deze zinkstukken worden vervolgens per sleepboot het water in getrokken en naar locatie versleept om daar te worden afgezonken door bestorting met stortsteen.

Voor het gebruik van het voorland als zate zijn twee zaken belangrijk:

  • Werkruimte op de wal op een geschikte ondergrond: de zinkstukken worden vlak, horizontaal uitgelegd en gemaakt. Hiervoor is voldoende ruimte nodig. Op het voorland is deze ruimte in principe aanwezig op de aanwezige weidegrond.

  • Een glad en doorlopend talud voor te water laten van de zinkstukken. De werkruimte dient direct aan een oever te grenzen die glad genoeg is om de zinkstukken over het water in te trekken.

    Het tuimeldijkje dat langs het voorland aanwezig is, komt niet overeen met het gewenste gladde en doorlopende talud. Het tuimeldijkje zorgt voor een lastige discontinuïteit in het talud, waardoor zinkstukken zouden kunnen scheuren tijdens het te water laten. Om de bestaande situatie te verbeteren wordt het tuimeldijkje afgevlakt over een lengte van circa 100 meter. Het boventalud bestaat net als in de huidige situatie uit waterbouwasfaltbeton dat voldoende glad is. Voor het ondertalud (afgevlakte deel van de tuimeldijk) is gekozen voor volledig gepenetreerde breuksteen (zie Figuur 5-7). De gebruikelijke “vol en zat” penetratie van breuksteen met gietasfalt leidt tot een te ruw oppervlak. Daarom is ervoor gekozen volledige penetratie toe te passen. Hierbij wordt de breuksteenlaag geheel tot boven gevuld, zodat er een redelijk glad oppervlak ontstaat. Dit oppervlak wordt voldoende glad geacht voor het te water laten van zinkstukken.

    Op het boventalud wordt dezelfde oplossing toegepast als bij variant 1 (de laagdikte verschilt zo nodig).

    636149743171701999Image_106_gif

    Figuur 5-7: Variant 2 – Overlaging na verwijderen tuimeldijk in combinatie met nieuw asfalt boventalud, maatgevend profiel

Bron

Handreiking Dijkbekledingen Deel 3: Asfaltbekledingen (HDD3)

Hoofdstuk
Ontwerp voorbeeld
Auteur
Cirkel J., C. van Dam, E. van den Akker, J.W. Nell
Organisatie auteur
Deltares
Opdrachtgever
Rijkswaterstaat WVL en Projectbureau Zeeweringen
Verschijningsdatum
2015
PDF

Over versie 1.0: 29 juni 2018

Tekst is letterlijk overgenomen uit brondocument.