Meestal is het zinvol het ontwerp na te lopen om te zien of er nog winst te behalen valt ten opzichte van de dimensionering door het ontwerp op enkele plekken te verfijnen.
In bepaalde gevallen is het zinvol de bermhoogte te optimaliseren. Het verhogen van de berm tot ontwerppeil leidt ertoe dat op de berm geen zwaardere zuilen toegepast hoeven te worden. Daarbij reduceert een hogere berm de golfoploop beter, waardoor mogelijk geen ophoging van de kruinhoogte of aanpassing van het binnentalud nodig is. De bermhoogte is echter in dit voorbeeld in de projectnota m.e.r. vastgesteld en geldt daarom als uitgangspunt voor dit ontwerp.
Bij de dimensionering is gebruikgemaakt van de zwaarste randvoorwaarden per traject. In sommige gevallen is het mogelijk een glooiing op te delen in stroken op basis van verschillende randvoorwaarden. Afhankelijk van de randvoorwaarden kan dan lager op de glooiing een lichter type elementen (goedkoper) toegepast worden. De golfrandvoorwaarden op de lagere strook zijn echter weinig kleiner dan de gebruikte randvoorwaarden (zie Tabel 6-1), er valt dan ook geen winst te behalen. Een ander belangrijk aspect is of de strook een redelijke afmeting heeft. Bij stroken die zeer smal zijn of een beperkte lengte hebben, is het praktischer om gewoon hetzelfde type elementen over de hele glooiing aan te brengen. Een eventueel kostenvoordeel op het materiaal zou teniet worden gedaan door meerkosten voor uitvoering en beheer.
Katern II: Toetsing
Figuur 6-3: Dwarsdoorsnede van het ontwerp voor km 39,15 – 40,10