In het kader van het milieubeleid is een zuinig gebruik van grondstoffen van groot belang. Hergebruik van asfalt is een standaardpraktijk in de Nederlandse wegenbouw. Door de sterk verbeterde eisen, onder andere ten gevolge van de CE-markering, is hergebruik van asfaltgranulaat met percentages van 50% of meer gebruikelijk en goed mogelijk bij alle asfaltcentrales in Nederland. Hiermee worden zowel grote hoeveelheden aggregaat als bindmiddel bespaard.
Omdat de mengsels in asfalt voor dijkbekledingen hoge gehaltes aan bindmiddel bevatten, zijn ze zeer gewild als asfaltgranulaat. Ook voor de wegenbouw. Zo heeft waterbouwasfaltbeton een bitumengehalte van ongeveer 6,5% op gewichtsbasis.
Omdat asfaltdijkbekledingen met waterbouwasfaltbeton gemiddeld al meer dan 30 jaar oud zijn, zal in de nabije toekomst steeds vaker de behoefte ontstaan om na te gaan of de bestaande asfaltconstructie moet worden vervangen. Direct recyclen is dan een belangrijke optie. Een belangrijk voordeel van waterbouwasfaltbetongranulaat is dat het afkomstig is van dichte mengsels (holle ruimte lager dan 9%) en het gebruikte bitumen altijd een 80/100 Pen bitumen is. Uit recent onderzoek is gebleken dat het verouderde bitumen zelfs na 30 à 40 jaar nog een penetratie van meer dan 30 heeft, zodat het verouderde bitumen zelfs bij 50% hergebruik slechts hoeft te worden gemengd met een zachtere bitumen om weer dezelfde hoge kwaliteit te produceren.
Momenteel staat naast waterbouwasfaltbeton ook hergebruik van open steenasfalt in de belangstelling. In 2007 zijn bij de Ellewoutsdijk proefvakken aangelegd, waarin granulaat
van open steenasfalt is hergebruikt in nieuw open steenasfalt. Uit het onderzoek is gebleken dat hergebruik in de vorm van steenasfaltgranulaat tot 40% goede resultaten oplevert.