Zoeken in deze site

Erosie door golfoverslag - Handreiking beoordeling grasbekleding

Bij de gedetailleerde toetsregels is uitgegaan van een ondergrens met betrekking tot de toe te passen kritische snelheid. Deze kritische snelheid beschrijft in feite de sterkte van de grasmat en de ondergrens is een gesloten grasmat op een zanddijk (Vechtdijk bij Zwolle, geen klei aanwezig). Een gesloten grasmat op een kleilaag kan veel sterker zijn, wat door de overslagproeven is bewezen.

Om een hogere kritische snelheid van bijvoorbeeld 5 m/s or 6 m/s te mogen toepassen, moet specialistische kennis worden ingeschakeld. Hierbij moet de grasmat als ook de ondergrond goed in kaart worden gebracht, waarna een oordeel geveld kan worden of de kritische snelheid verhoogd mag worden.

Een andere mogelijkheid is om met behulp van de golfoverslagsimulator een proefbelasting op het binnentalud uit te voeren. Vanaf 2007 is met de golfoverslagsimulator veel ervaring opgedaan bij het uitvoeren van onderzoek naar de erosiebestendigheid van gras bij golfoverslag. Ten aanzien van de proefuitvoering is hierdoor enige routine ontstaan, waardoor de grootschalige proef mogelijk minder ingrijpend is dan het lijkt. Bij het inzetten van de golfoverslagsimulator voor een toetsing moet specialistische kennis worden ingeschakeld.

Enkele aandachtspunten bij het uitvoeren van een proef als onderdeel van de toetsing op maat:

  • Bij de keuze van de proefstrook moet rekening worden gehouden met zowel uitvoeringsaspecten als de representativiteit van de grasbekleding voor de te toetsen dijkstrekking. Om te bepalen of de proefstrook representatief is moet een beeld bestaan van de variatie van de kwaliteit van de vegetatie en van de erosiebestendigheid van het substraat. Voor een eenvoudige uitvoering van de proef zijn een goede bereikbaarheid van de locatie met zwaar materieel en de aanwezigheid van water van belang.

  • Er moet rekening mee worden gehouden dat de proef kan leiden tot schade aan de

    bekleding en dat deze gedurende het gesloten seizoen (oktober – medio maart) moet worden uitgevoerd, vanwege de mindere graskwaliteit in deze periode.

  • De intensiteit en de duur van de belasting dienen te worden afgestemd op de toetsomstandigheden en de onzekerheden ten aanzien van variaties in de sterkte van de bekleding. De belasting dient zodanig hoog te worden gekozen dat de proef maatgevend is voor de te toetsen dijkstrekking. In de praktijk betekent dit dat de proefbelasting hoger zal zijn dan de toetsbelasting. De belasting hoeft niet noodzakelijkerwijs te worden

    opgevoerd tot falen optreedt indien de bekleding deze belasting aan kan. Er is nog geen standaard methode om de juiste proefbelasting te bepalen. Hiervoor dient specialistische hulp te worden ingeschakeld.

Bron

Handreiking Dijkbekledingen Deel 5: Grasbekledingen (HDD5)

Hoofdstuk
Handreiking beoordeling grasbekleding
Auteur
Cirkel J., C. van Dam, E. van den Akker, J.W. Nell
Organisatie auteur
Deltares
Opdrachtgever
Rijkswaterstaat WVL en Projectbureau Zeeweringen
Verschijningsdatum
2015
PDF

Over versie 1.0: 29 juni 2018

Tekst is letterlijk overgenomen uit brondocument.