Zoeken in deze site

Dimensioneren op kruiend ijs - Dimensioneren

Kruiend ijs kan schade aan een bekleding veroorzaken. Als er voldoende aangrijpingspunten zijn, kan het bewegende ijs de bekleding meesleuren. Van de verschillende asfaltbekledingen is alleen in patroon gepenetreerde breuksteen gevoelig voor schade ten gevolge van ijsbelastingen. “Vol en zat” gepenetreerde breuksteen heeft weliswaar ook een ruw oppervlak, maar de plaatwerking van het materiaal is voldoende om ijsbelastingen te weerstaan. Naast de ruwheid van het oppervlak van de bekleding dient bij het ontwerp rekening te worden gehouden met de volgende aspecten om schade aan de bekleding door ijsgang te voorkomen:

Vlakheid van de overgangsconstructie

Als een overgang tussen twee bekledingen onvoldoende vlak is kan de bovenste bekleding door kruiend ijs worden opgelicht. Daarnaast moeten uitsteeksels in de overgangsconstructie (zoals palenrijen) worden voorkomen.

Taludhelling

Een steil talud (steiler dan 1:3) verhoogt de kans op schade ten gevolge van ijsbelastingen.

636149738473833384Image_073_jpg

Figuur 4-24: Schade aan een asfaltbekleding door kruiend ijs – Houtribdijk

In Figuur 4-24 is een voorbeeld gegeven van schade aan een bekleding die is ontstaan doordat kruiend ijs de bekleding ter plaatse van de onvoldoende vlakke overgang deed oplichten.

Bron

Handreiking Dijkbekledingen Deel 3: Asfaltbekledingen (HDD3)

Hoofdstuk
Dimensioneren
Auteur
Cirkel J., C. van Dam, E. van den Akker, J.W. Nell
Organisatie auteur
Deltares
Opdrachtgever
Rijkswaterstaat WVL en Projectbureau Zeeweringen
Verschijningsdatum
2015
PDF

Over versie 1.0: 29 juni 2018

Tekst is letterlijk overgenomen uit brondocument.