In Leidraad 1 wordt gerekend met een gelijkmatig verdeelde ontwerpbelasting van 15 kN/m2 op een rijstrook ter breedte van 2,5 m. Ter vergelijking is de belasting volgens de Pijpleiding code Zuid Holland 1990 in figuur 2.A.1 afgebeeld. De Pijpleidingcode gaat uit van de belastingsklassen volgens de VOSB 1963. Op grond daarvan dienen verkeersbelastingen voor een gelijkmatig verdeelde last, voor een belasting door een assenstelsel en voor een belasting door een combinatie van beide in rekening gebracht te worden.
Figuur 2 .A. 1. Belasting volgens Pijpleidingcode Zuid Holland 1990
Indien wordt aangenomen dat per 17 m' dijk één laststelsel aanwezig is valt af te leiden1dat een belasting van verkeersklasse 60 volgens de VOSB 1963 overeenkomt met met een gelijkmatig verdeelde ontwerpbelasting van 15 kN/m2 op één rijstrook ter breedte van 2,5 m volgens Leidraad 1. Voor wegen waarop uitsluitend klasse 30 wordt toegelaten mag dan met een gelijkmatig verdeelde ontwerpbelasting2 ter grootte van 7,5 kN/m2 worden gerekend.
Behalve dijken waarop een verkeersweg aanwezig is, komen ook groene dijken voor. Rekening moet worden gehouden met gevallen waarin naast de groene dijk geen rijweg aanwezig is. In dat geval bestaat de mogelijkheid dat in geval van een dreigende calamiteit transport van zwaar materiaal en materieel over de dijk noodzakelijk kan zijn. Zelfs al bevindt zich op de dijk geen rijweg, dan is in een situatie met een dreigende calamiteit een belasting in de vorm van een rij zandauto's op de kruin van de dijk c.q. op een aan de binnenzijde van de dijk aanwezige berm niet onmogelijk. Een dergelijke belasting kan worden benaderd door een belasting van 400 kN per 12 m' over een breedte van 2,5 m, dat wil zeggen ca 13 kN/m2.
1 Volgens de Leidraad bedraagt de belasting per 17 m: 17*2,5*15≈ 640 kN. Volgens de VOSB bedraagt de belasting 80% van (17*12+600)≈ 640 kN.
2 wordt berekend uit (80% van (17*6+300))/(17*2,5).
In stabiliteitsberekeningen dient bij de berekening van het aandrijvend moment met deze belasting rekening te worden gehouden. Of de korrelspanningen onder deze belasting, en daarmee de schuifweerstand, zal toenemen, hangt af van de ligging van de freatische lijn. Gezien de korte duur van de verkeersbelasting mag niet gerekend worden met aanpassing van de korrelspanningen in het met water verzadigde gedeelte van de dijk onder de freatische lijn.