Golfoverslaghoogte
De golfoverslaghoogte is gerelateerd aan een ontwerp-golfoverslagdebiet. In het verleden werd de overslag uitgedrukt in een percentage van de golven dat over de kruin slaat. Bij het ontwerpen van dijkversterkingen in het kader van de Deltawet is tot voor kort vrij algemeen gedimensioneerd op de golfoverslaghoogte, die wordt overschreden door 2% van de aankomende golven.
Het hanteren van een overslagdebiet maakt een meer genuanceerde benadering mogelijk. Afhankelijk van de erosiebestendigheid en stabiliteit van het binnentalud kan meer of minder overslag worden getolereerd en daarmee een lagere of hogere kruinhoogte worden aangehouden. Hierbij moet rekening worden gehouden met de gewenste begaanbaarheid bij extreme condities. Als een kruin onbegaanbaar is voor lopende dijkwachten kan hij nog wel toegankelijk zijn voor bijvoorbeeld een terreinauto of een vrachtauto. Ook moet er rekening mee worden gehouden, dat in gebieden met bebouwing direct achter de kering het gevoel van veiligheid sterk afneemt bij een grotere overslag.
De relatie tussen golfoverslag en kruinhoogte is behandeld in het (Ref.) Technisch Rapport Golfoploop en golfoverslag bij dijken en in (Ref.) Golfoverslag en krachten op verticale waterkeringsconstructies.
Windgolven
Indien de golfrandvoorwaarden niet in het randvoorwaardenboek worden vermeld, kan de golfgroei en de golfvervorming tot bij de kering globaal handmatig worden berekend met de methode, die is beschreven in paragraaf 7.2 en de bijlagen 9 en 12 van de Leidraad Bovenrivieren, dan wel de paragrafen 5.4, 6.3 en de bijlagen 7.2 en 10 van de Leidraad Benedenrivieren. Een nauwkeuriger resultaat is te bereiken met behulp van rekenmodellen als bijvoorbeeld HISWA of SWAN. Het verdient aanbeveling in dat geval de hulp van een specialistische dienst in te roepen.
Als de ligging van een grondconstructie in een voorhaven zodanig geëxposeerd is, dat golfrandvoorwaarden voor het ontwerp van belang zijn, dan moeten golfdoordringingsberekeningen inclusief refractie en diffractie worden gemaakt, bijvoorbeeld met de rekenmodellen PHAROS of DIFFRAC. Ook moet rekening worden gehouden met mogelijke golftransmissie.