Tabel 6.1 geeft een overzicht van verschillende cumulatieve overbelastingen en wel voor vijf verschillende golfcondities (deels gegeven in tabellen 4.1 en 4.2) van 0,5 m, 1 m, 2 m, 3 m en 4 m golfhoogte. Voor een aantal verschillende overslagdebieten, beginnend bij 0,1 l/s per m en eindigend bij 75 l/s per m, is de cumulatieve overbelasting gegeven en wel voor drie kritische snelheden van 4 m/s; 5 m/s en 6,3 m/s, overeenkomende met overslaande
golfvolumes van respectievelijk 0,5; 1 en 2 m3/m. De waarde 4 m/s of 0,5 m3/m kan als een
ondergrens worden gezien van dijken met een goede, op het oog gesloten, grasbekleding (geen ruigtebegroeiing, intensieve beweiding, fragmentarische zode, etc.), welke is vastgesteld voor de zanddijk bij Zwolle (Vechtdijk).
Bij een gegeven verloop van golf- en golfoverslagcondities kan de cumulatieve golfoverbelasting precies worden berekend, maar met behulp van Tabel 6.1 is het vrij eenvoudig een goede schatting te maken. Een aanname hierbij is dat lineair geïnterpoleerd mag worden. Als voorbeeld kan bovengenoemde conditie worden genomen: 3 uur met 10 l/s per m overslag plus 2 uur met 25 l/s per m.
Als de golfhoogte 1 m is en de kritische snelheid is 4 m/s, dan volgt uit de tweede tabel van Tabel 6.1 dat de cumulatieve overbelasting L(u2 – u2c) = 3 x 22 + 2 x 199 = 464 m2/s2. De 199 m2/s2 is gevonden door te interpoleren tussen 22 en 258 m2/s2, geldend voor 10 en 30 l/s per m overslag. Als we bij deze golfconditie de kritische snelheid stellen op 5 m/s en 6,3 m/s, dan
c
c
ontstaan cumulatieve overbelastingen van respectievelijk L(u2 – u2 ) = 65 en 2 m2/s2. De cumulatieve overbelasting neemt snel af als de kritische snelheid toeneemt.
Nemen we een kritische snelheid van 5 m/s als uitgangspunt, dan vinden we voor de gegeven overslagcondities bij respectievelijk een golfhoogte van 1 m, 2 m en 3 m cumulatieve overbelastingen van 65, 513 en 1119 m2/s2. De belasting neemt behoorlijk toe als de golven hoger zijn (en bij gelijkblijvende gemiddelde overslagdebieten). We kunnen ook interpoleren naar een andere golfhoogte. Voor bijvoorbeeld uc = 5 m/s en een golfhoogte van
2,5 m vinden we door lineaire interpolatie van bovenstaande 513 en 1119 m2/s2 een cumulatieve overbelasting van 816 m2/s2.
Overigens valt uit Tabel 6.1 direct al op te maken dat de cumulatieve overbelasting behoorlijk toeneemt bij eenzelfde gemiddeld overslagdebiet en kritische snelheid, maar ook bij toenemende golfhoogte. Voor bijvoorbeeld 10 l/s per m gedurende 1 uur en een kritische snelheid van 5 m/s worden voor Hs = 0,5 m, 1 m, 2 m, 3 m en 4 m respectievelijk cumulatieve overbelastingen gevonden van 0, 1, 37, 111 en 175 m2/s2.
c
c
Met de cumulatieve overbelasting L(u2 – u2 ) kunnen verschillende golf- en overslagcondities met elkaar worden vergeleken. De grote vraag is nog wel hoe de kritische snelheid moet worden vastgesteld voor een specifiek talud.