Teneinde de kosten van aanleg te optimaliseren kunne n onder ander e de volgende e isen wa rden gesteld;
a . De bekledin g moet snel en gemakkeli jk zij n aan te brengen, bi j voorkeur op ma chinale wi jz e.
Voor de aanleg van e en zeewering is slechts de beperkte t ijd van april tot oktober beschikbaa r ( buite n het stormseizoen ) . or de dagelijk se getijzon e op de waterkering geldt de e is van een snelle van verwerking nog duideli jke r .
b. De bekleding dient, vooral bij nie'b-r echte dijkvakken, zodanig te zijn dat een gemakkeli jk e maatvoering mogeli jk is . Er zij n echter bekl edingssystemen die zodanig z ijn gevormd dat men z eer nauwkeu rig moet werken omdat de toleranties vri jwel nihi l zijn. Een
typisch voorbeeld van zo'n systeem is gegeven in f iguur 2.1.
Fi g. 2.1.: Voorbeeld van een systeem waarbi j weinig vri jheid in de maatvoering a anwezig is
- 7 -
Het mechanisch zetten van betonelementen
------
- 8 -
Dit systeem laat niet toe van de rechte lijn af te wijken. Gebogen werk is hier alleen uitvoerbaar door in het werk aansluitingen te storten tussen rechte delen van geringe lengte. Dit is echter minder fraai, terwijl de betonkwaliteit en het verdere gedrag ender invloed van de belastingen en zettingen afwijkend kan zijn.
Door het open laten staan van de voegen is het bij vele systemen, bin nen zekere grenzen, mogelijk een rending in langsrichting aan te bren gen. Wanneer de rending niet te groat is, behoeven deze openstaande voegen bij een bekleding op een granulair filter van voldoende grof materiaal geen problemen op te leveren. Klei als onderlaag is in deze situatie minder geschikt.
Eventueel aanwezige tonrondte, dat wil zeggen een rending van het talud loodrecht op de lengte-as van de dijk, dient niet te groat te zijn
omdat dan het nazakken van de blokken wordt belemmerd en de inklemming (en daarmee de stabiliteit van de blokken) wordt verminderd .