In principe zijn op het buitentalud dezelfde erosiemechanismen te verwachten als op de kruin en het binnentalud, dus het uittrekmechanisme, opbolmechanisme, slijterosie, headcut erosie, afstropen en jet erosie (zie paragraaf 5.2.1 tot en met 5.2.5). Aanvullend is erosie door golfklappen.
Voor de andere mechanismen is het grootste verschil dat de belastingfrequentie veel hoger is. Alle golven zullen immers het talud op en neerlopen, terwijl alleen de grotere golven leiden tot golfoverslag. De stroomsnelheden zullen veelal ook hoger zijn, want het is de volledige golf die na het breken het boventalud opstroomt en bij golfoverslag bereikt alleen het bovenste deel van de golf de kruin en het binnentalud.
Van de erosiemechanismen die ook voorkomen op het binnentalud vraagt met name jet erosie extra aandacht. Op het buitentalud zijn vaak bermen aanwezig in de golfoploopzone en dat betekent dat de jet van de golfoploop de overgang van de berm naar het boventalud aanvalt, zie Figuur 5.9.
De erosie vindt vooral bij golfoploop plaats, omdat dan een golf over het droge talud loopt. Bij golfneerloop is er geen golffront aanwezig, waardoor de belasting in golfneerloop kleiner is. Het schademechanisme bij golfoploop en overgangen lijkt op headcut erosie, maar toch is het jet erosie, omdat de golfkrachten tegen het, na initiële schade ontstane, versteilde talud lopen. Voorlopig is nog maar één pilot-proef uitgevoerd met golfoploopsimulatie en het is best mogelijk dat in andere omstandigheden er andere met de overslag vergelijkbare mechanismen kunnen optreden. Onderzoek moet hier meer helderheid in brengen.
Figuur 5.9 Schade bij de overgang van buitenberm naar bovenbeloop van het buitentalud door golfoploop.