Golfbewegingen kunnen bij een ondoorlatende bodembedekking op zand drukverschillen veroorzaken tussen de boven- en onderzijde van de slab. Voorkomen moet worden dat de slab ten gevolge van de drukverschillen wordt opgelicht.
De golfbeweging veroorzaakt grondwaterbewegingen onder de bodembescherming. Hierdoor veranderen de grondwaterdrukken. Deze verandering hoeft echter niet gelijk te zijn aan de verandering van de wateroverdrukken boven de bekleding. Er kan een resulterende opwaartse druk ontstaan.
Twee gebieden kunnen worden onderscheiden:
-
d
|
=
|
dikte van de bodembescherming
|
[m]
|
pw
|
=
|
dichtheid van water
|
[kg/m3]
|
pa
|
=
|
dichtheid van het bodembeschermingsmateriaal
|
[kg/m3]
|
H
|
=
|
golfhoogte
|
[m]
|
lb
|
=
|
lengte van de bodembescherming in de golfrichting
|
[m]
|
L
|
=
|
golflengte
|
[m]
|
De golflengte is groter dan de lengte van de bodembescherming.
Een benadering voor de maximale overdruk onder de bekleding kan worden gegeven door te stellen dat het gewicht van de bekleding groter moet zijn dan de overdruk zodat wordt voorkomen dat de bekleding wordt opgetild [44]:
In deze formule is:
-
De golflengte is veel kleiner dan de lengte van de bodembescherming.
Om te voorkomen dat de plaat omhoog komt moet het gewicht ervan groter zijn dan de maximale overdruk onder de bekleding. Een overdruk onder de bekleding wordt veroorzaakt doordat de druk ten gevolge van de golfbeweging boven de plaat plaatselijk kleiner wordt dan de grondwaterdruk eronder.
De tijdsafhankelijke poriewaterbewegingen, die sterk bepalend zijn voor de grondwaterdrukken, veroorzaken hierop een aanzienlijk dempend effect. Onder normale omstandigheden zal het hier gesignaleerde fenomeen van oplichten door een golfbeweging niet maatgevend zijn. Belangrijker zullen zijn de mogelijke ontgrondingen bij de rand als gevolg van erosie door de golfbeweging. Indien het zand daar niet stabiel is, verdient het aanbeveling de waterdichte bodembekleding aan de rand te laten overgaan in een open en zanddichte bekleding.
In de Leidraad Asfalt [44] is een benadering gegeven voor dit systeem. Met de daar afgeleide formules is het mogelijk een schatting te doen voor de vereiste bekledingsdikte. In het in de Leidraad Asfalt [44] uitgewerkte rekenvoorbeeld is te zien dat het dempend effect van de grondwaterbeweging zeer groot is.