Zoeken in deze site

Afschuiving in de asfaltbekleding - Faalmechanismen asfaltbekledingen

Als een (geconcentreerde) belasting op een asfaltbekleding wordt uitgeoefend, zullen direct naast de belasting schuifspanningen in de bekleding ontstaan ten gevolge van de optredende dwarskrachten. Deze schuifspanningen mogen de kritieke schuifsterkte van de bekleding niet overschrijden.

afbeelding_frombase64_0

Figuur 12-3: Mechanisme afschuiving door golfklappen

Als een asfaltbekleding met een geringe laagdikte wordt aangelegd (d<10 cm), kan dit mechanisme optreden. In de Nederlandse praktijk is dit mechanisme nooit maatgevend vanwege het feit dat een bekleding altijd met een laagdikte van ten minste 15 cm wordt aangelegd. Hierdoor is het mechanisme van het overschrijden van de buigtreksterkte altijd maatgevend. Ook in het programma GOLFKLAP is een veiligheid ingebouwd om te

voorkomen dat ontwerpen met GOLFKLAP leidt tot laagdikten waarbij afschuiving zou kunnen optreden.

Bron

Handreiking Dijkbekledingen Deel 3: Asfaltbekledingen (HDD3)

Hoofdstuk
Faalmechanismen asfaltbekledingen
Auteur
Cirkel J., C. van Dam, E. van den Akker, J.W. Nell
Organisatie auteur
Deltares
Opdrachtgever
Rijkswaterstaat WVL en Projectbureau Zeeweringen
Verschijningsdatum
2015
PDF

Over versie 1.0: 29 juni 2018

Tekst is letterlijk overgenomen uit brondocument.