Robuust ontwerpen
In Deel 1 van de Leidraad Rivieren staat een beschrijving van het begrip robuust ontwerpen (hoofdstuk 5). Robuust ontwerpen betekent dat rekening wordt gehouden met:
Toekomstgerichte ontwerpbelastingen
In hoofdstuk 9 wordt hier uitgebreid op ingegaan.
Een robuust ontwerp is een ontwerp waarin rekening gehouden is met onzekerheid. Hier gaat het om onzekerheden met betrekking tot de belasting van de dijk. De waakhoogte is bedoeld om de bereikbaarheid van de dijk tijdens hoogwater te garanderen en de golfoverslag te beperken. De waakhoogte is niet gedimensioneerd om waterstanden te kunnen keren. Op die manier biedt de waakhoogte geen oplossing voor onzekerheden in hoog- waterstanden, die wél gekeerd moeten worden. De onzekerheid in de hoogwaterstanden, ofwel de spreiding, is orde van grootte 0,2 à 0,3 m.
Robuust ontwerpen is ingevuld door de onzekerheid in de waterstand, in zowel het boven- als benedenrivierengebied, op te nemen als een robuustheidstoeslag van 0,3 m. De marge van 0,3 m die hierdoor ontstaat kan tegenvallers in de planperiode opvangen. Deze toeslag kan natuurlijk ook andere onzekerheden opvangen, zoals onzekerheden in de golfoploop. De beheerder kan van deze toeslag afwijken als uit een probabilistische analyse, waarin alle relevante onzekerheden zijn meegenomen, blijkt dat de toeslag niet passend is.
Wanneer in het benedenrivierengebied de dijkringbenadering wordt toegepast, wordt aan- bevolen om de robuustheidstoeslag niet in rekening te brengen. Als aanvulling hierop wordt aanbevolen om ook een ontwerp te maken op basis van een dijkvakbenadering, waarbij de robuustheidstoeslag wel wordt gehanteerd. Aanbevolen wordt om uit deze beide ontwerp- benaderingen de zwaarste ontwerpbelastingen te kiezen.
De robuustheidstoeslag heeft zowel betrekking op de kerende hoogte als de kruinhoogte. Ten aanzien van de kerende hoogte moet de waterkering daarom de maatgevende hoogwaterstand (MHW) plus de marge van 0,3 m kunnen keren. Ten aanzien van de kruinhoogte wordt de robuustheidstoeslag opgeteld bij het Maatgevend Hydraulisch Belastingniveau (MHBN), zie ook Figuur 1.1 en Figuur 1.2.
Rekening houden met uitbreidbaarheid
Indien een ontwerp niet uitbreidbaar is verdient het aanbeveling het ontwerp op extremere klimaatscenario’s te baseren dan de gemiddelde scenario’s die gewoonlijk als uitgangspunt dienen.