Zoeken in deze site

Algemeen - Overige belastingen

Algemeen

In dit hoofdstuk komen de overige belastingen aan de orde. Overige belastingen kunnen worden omschreven als invloeden of processen die de stabiliteit van de kering bedreigen, anders dan hydraulische belastingen. In feite betreft een deel van de invloeden of processen bedreigingen en geen belastingen. Voor het gemak worden ze bij elkaar genoemd.

In dit hoofdstuk worden de volgende belastingen uitgebreid beschreven, tussen haakjes staat de betreffende paragraaf vermeld:

  • Eigen gewicht (8.2);
  • Verkeer (8.3);
  • Scheepsgolven (8.4);
  • Aardbevingen (8.5).

Niet-waterkerende objecten in of nabij de waterkering kunnen invloed uitoefenen op de waterkerende functie. Zoals in hoofdstuk 6 reeds is aangegeven, hebben deze invloed op alle faalmechanismen.
Aan bedreigingen wordt geen aandacht besteed, aangezien het geen directe belastingen betreft. Voor de volledigheid worden de in de literatuur aangetroffen bedreigingen genoemd.

  • onttrekkingen uit de grond;
  • vervormingen door ongelijkmatige zetting;
  • menselijke activiteiten (bv. vandalisme);
  • biologische aantasting (afstervende of afgestorven begroeiing, graverijen door dieren, enz.);
  • chemische aantasting (aantasting materialen door oxidatie, zout enz);
  • klimatologische aantasting (droogte, koud-warm). De belasting door extreme neerslag is behandeld in paragraaf 7.12.

Enkele typen belastingen worden hieronder wel genoemd, maar er wordt niet ingegaan op de gevolgen voor het ontwerp. Dit geldt bijvoorbeeld voor:

  • Leidingen.                                                                                                                                      Hiervoor wordt verwezen naar de Leidraad Kunstwerken (TAW, 2003);
  • Explosies.                                                                                                                                        Explosies kunnen tot gevolg hebben dat daarvoor gevoelige grond geheel of gedeeltelijk verweekt. Kennis van en inzicht in dit verschijnsel zijn nog zeer beperkt. Met de mogelijkheid van explosies dient rekening te worden gehouden bij opslag – óók in schepen – van explosieve stoffen zoals munitie en explosieve gassen of vloeistoffen in de nabijheid van de waterkering. Ook de aanwezigheid van niet-gesprongen explosieven uit de Tweede Wereldoorlog vormt een risicofactor;

  • Bodemonderzoek.                                                                                                                              In de Leidraad bij bodemonderzoek in en nabij waterkeringen (TAW, 1988) is behandeld hoe om te gaan met grondboringen, sonderingen, exploratieboringen, seismisch bodem- onderzoek en proefheiingen.
  • Wind op begroeiing.                                                                                                                        Voor de bepaling van de windbelasting op bomen wordt verwezen naar de Handleiding voor beplanting op en nabij primaire waterkeringen (STOWA, 2001);
  • IJs.                                                                                                                                                          In Nederland bestaat geen regelgeving omtrent de wijze waarop bij het ontwerpen en toetsen van constructies rekening moet worden gehouden met ijsbelasting. In paragraaf 4.7 is de belasting ijs nader beschreven;
  • Aanvaringen.                                                                                                                                        In het benedenrivierengebied zal de grootste kans op aanvaringen zijn in stormsituaties, wanneer een schip stuurloos of op drift raakt en de waterkering kan treffen. In het bovenrivierengebied is de situatie tijdens storm minder maatgevend. Op de rivieren zal bij een zeer hoge waterstand de scheepvaart worden stilgelegd.
    De beheerder moet zelf nagaan of in zijn specifieke situatie een combinatie van een scheepsaanvaring met bepaalde Hydraulische Randvoorwaarden een voor het ontwerp maatgevende situatie oplevert. In dat geval is specialistische ondersteuning gewenst;
  • Drijvend vuil.                                                                                                                                    Drijvend vuil en wrakhout hebben in het algemeen te weinig massa om serieuze schade aan een harde bekleding te veroorzaken; beschadiging van grasbekleding is wel mogelijk.

Bron

Technisch Rapport: Ontwerpbelastingen voor het Rivierengebied (TROR)

Hoofdstuk
Overige belastingen
Auteur
Velzen E.H. van, D. Beyer, H. Berger, Greese C., H. Schelfhout
Organisatie auteur
Rijkswaterstaat – Rijksinstituut voor Integraal Zoetwaterbeheer en Afvalwaterbehandeling
Opdrachtgever
Ministerie van Verkeer en Waterstaat Expertise Netwerk Waterkeren
Verschijningsdatum
Juli 2007
PDF

Inhoudsopgave

Over versie 1.0: 29 juni 2018

Tekst is letterlijk overgenomen uit brondocument.