Als de eenvoudige toetsing niet mogelijk is of als de laagdikte iets te kort schiet, dan ligt het als eerste stap voor de hand om gebruik te maken van een niet-stationair grondwaterstromingsprogramma om de maximale overdruk onder de bekleding te bepalen. Hierbij hoort een gevoeligheidsanalyse met parameterwaarden binnen de range waarvan bekend is dat ze voorkomen. Het verloop van de stilwaterlijn tijdens de storm wordt bepaald zoals aangegeven in het vigerende WTI. Hierbij daalt de stilwaterlijn over een periode van een halve stormduur van Toetspeil naar Gemiddeld Laag Water (GLW) respectievelijk Streefpeil (SP). Bij de toetsing moet het belastinggeval worden beschouwd van een extreme waterstand met bijbehorende neerslag. Veelal is het mogelijk om door gericht lokaal onderzoek te doen minder conservatieve parameterwaarden te bepalen.
Als de geavanceerde analyse moet worden uitgevoerd omdat er sprake is van een doorlatende laag onder de dichte asfaltbekleding, dient ook golfterugtrekking bij de hoogst mogelijke grondwaterstand als mogelijk belastinggeval te worden beschouwd.