Zoeken in deze site

Waterbouwasfaltbeton - Dimensioneren

Voor waterbouwasfaltbeton is een ontwerpgrafiek opgesteld waarmee de laagdikte van de bekleding kan worden vastgesteld op basis van de significante ontwerpgolfhoogte. In Figuur 4-14 is deze grafiek gegeven.

afbeelding_frombase64_0

Figuur 4-14: Grafiek voor het ontwerpen van een bekleding van waterbouwasfaltbeton op golfklappen

Als de significante golfhoogte groter is dan 3,0 meter moet ook aandacht worden besteed aan de (wellicht) mogelijk andere wijzen van bezwijken als gevolg van golfbelasting.

Uitgangspunt voor het gebruik van de ontwerpgrafiek is dat de bekleding ten minste voldoet aan de eisen die aan het mengsel worden gesteld in de RAW-standaard 2005. Een onderbouwing van de parameters die zijn gebruikt bij het opstellen van de grafiek is opgenomen in de rapportage “Opstellen ontwerp- en toetsgrafieken” [77]. Bij het opstellen van de grafiek is rekening gehouden met de hieronder genoemde ontwerpparameters.

Op basis van uit de toetsingen beschikbare data is een regressiemodel ontwikkeld die de relatie weergeeft tussen de breuksterkte, leeftijd en de holle ruimte van de bekleding. Met dit model is de waarde bepaald met een 5% onderschrijdingskans van de breuksterkte bij een leeftijd van 50 jaar. Op deze manier is een ontwerpwaarde voor de breuksterkte vastgesteld van 2,4 MPa. Hierbij is uitgegaan van een holle ruimte percentage van maximaal 6%.

De vermoeiingsparameters av en v karakteriseren samen met de breuksterkte de sterkte van een asfaltbekleding. Op basis van de complete dataset van breuksterkte- en vermoeiingsproeven zijn veilige waarden voor av en v vastgesteld. De volgende ontwerpwaarden zijn gehanteerd: av = 0,5 en v = 5,4.

De breuksterkte en de elasticiteitsmodulus zijn gecorreleerd; asfalt met een lage breuksterkte heeft ook een lage elasticiteitsmodulus. In de rapportage “Relatie tussen sterkte en stijfheid in de context van de inspectiemethode” [72] is op basis van laboratoriumonderzoek een relatie tussen de breuksterkte en de elasticiteitsmodulus bepaald. Met deze relatie is de elasticiteitsmodulus bepaald die hoort bij de ontwerpwaarde voor de breuksterkte. De elasticiteitsmodulus is vastgesteld op 4260 MPa.

In de afgelopen jaren zijn op veel asfaltglooiingen valgewicht-deflectiemetingen (VGD-metingen) uitgevoerd. Dit heeft inzicht gegeven in de draagkracht van de ondergrond onder de asfaltbekledingen. Op grond van deze informatie is een

karakteristieke waarde voor de beddingsconstante vastgesteld van 64 MPa/m. Voor een ondergrond van klei wordt een beddingsconstante van 30 MPa/m gehanteerd.

In het kader van het ontwikkelen van het toetsinstrumentarium voor de vierde toetsronde is een nieuwe veiligheidsfilosofie ontwikkeld, waarbij voor de toetsing voor waterbouw- asfaltbeton veiligheidscoëfficiënten zijn bepaald [95]. Een vergelijkbare uitwerking in het kader van de ontwikkeling van een nieuw ontwerpinstrumentarium moet nog plaatsvinden.

Bron

Handreiking Dijkbekledingen Deel 3: Asfaltbekledingen (HDD3)

Hoofdstuk
Dimensioneren
Auteur
Cirkel J., C. van Dam, E. van den Akker, J.W. Nell
Organisatie auteur
Deltares
Opdrachtgever
Rijkswaterstaat WVL en Projectbureau Zeeweringen
Verschijningsdatum
2015
PDF

Inhoudsopgave

Over versie 1.0: 29 juni 2018

Tekst is letterlijk overgenomen uit brondocument.