Zoeken in deze site

Toetsing op materiaaltransport (AMT) - Toetsing voorbeeld

Er wordt een visuele inspectie uitgevoerd waarbij de omvang van de schade wordt vastgelegd. Schades zijn gaten, scheuren of openstaande naden in de bekleding. Ook begroeiing van riet of houtvormende gewassen worden vastgelegd tijdens de inspectie. Door de locaties vast te leggen met GPS-coördinaten en een foto, kan in de toekomst worden gekeken of de schade verergert. Duidelijk wordt vastgelegd wat de lengte en breedte van de scheur is. Van begroeiing wordt aangegeven of deze houtvormend is, bij riet wordt het oppervlak aangegeven. Van gaten moet duidelijk worden aangegeven of deze open of gevuld zijn. Een voorbeeld van een schadeformulier is gegeven in Figuur 7-4.

afbeelding_frombase64_0

Figuur 7-4: Voorbeeldformulier visuele inspectie

Ook voor het beoordelingsspoor golfklappen moet een visuele inspectie worden uitgevoerd. Hiervoor moeten de schadebeelden aangetast oppervlak en opbollingen worden geregistreerd

(zie §4.4.1). Doorgaans worden de schadebeelden van beide beoordelingssporen tijdens dezelfde visuele inspectie vastgelegd.

Nadat de schades en de omvang van de schades tijdens de visuele inspectie zijn vastgelegd, wordt per schade de ernst beoordeeld.

Nadat de inspectie is uitgevoerd, zijn de gegevens geanalyseerd waarna een klasse-indeling volgens het VTV is gegeven. In Tabel 7-3 is een voorbeeld van de klasse-indeling voor de ernst van scheuren en naden gegeven.

Tabel 7-3: De 10 aangetroffen schades geclassificeerd naar omvang (scheurlengte) en de

ernst (scheurbreedte en/of zanddicht) van de schade

Lengte

Licht

Matig

Ernstig

l � 3 m

3

5

1

3 < l < 6m

0

1

0

l :? 6m

0

0

0

Afhankelijk van de omvang en de ernst wordt de score ‘goed’, ‘twijfelachtig’ of ‘onvoldoende’ gegeven [71]. Bij een score ‘twijfelachtig’ moet met een geavanceerd onderzoek worden nagegaan of er uittreding van de ondergrond mogelijk is. In de praktijk wordt op basis van onderbouwde overweging zoals een kosten-baten analyse gekozen om schades te repareren in plaats van het uitvoeren van een geavanceerd onderzoek.

Bron

Handreiking Dijkbekledingen Deel 3: Asfaltbekledingen (HDD3)

Hoofdstuk
Toetsing voorbeeld
Auteur
Cirkel J., C. van Dam, E. van den Akker, J.W. Nell
Organisatie auteur
Deltares
Opdrachtgever
Rijkswaterstaat WVL en Projectbureau Zeeweringen
Verschijningsdatum
2015
PDF

Inhoudsopgave

Over versie 1.0: 29 juni 2018

Tekst is letterlijk overgenomen uit brondocument.