Zoeken in deze site

Toetsing op golfklappen (AGK) - Toetsing voorbeeld

  • Laboratoriumonderzoek wordt uitgevoerd om de vermoeiingseigenschappen van het asfalt vast te stellen. Asfalt is vermoeiingsgevoelig. Dat wil zeggen dat het een eindig aantal belastingen kan weerstaan. Bij lage belastingen kan het asfalt heel vaak worden belast, bij hoge belasting slechts enkele keren tot het bezwijkt. Dit gedrag wordt in de vermoeiingslijn beschreven. De lijn wordt vastgesteld door proefstukken vervaardigd uit de boorkernen te beproeven, waarbij lage en hoge belastingen en het aantal keer van belasten tot bezwijken worden geteld. Dit levert een vermoeiingslijn op zoals weergegeven in Figuur 7-12.

    afbeelding_frombase64_0

    Figuur 7-12: Vermoeiingslijn dijkvak 1 (km 0-2,4)

    De vermoeiingslijn kan in het programma GOLFKLAP worden ingevoerd met de parameters av en log(kv) of v en v. In Figuur 7-12 zijn twee groepen van data (blauwe punten) te zien. De eerste groep ligt op de x-as. Deze datapunten zijn verkregen bij één lastherhaling, de zogenaamde breuksterkteproeven. De andere dataset is het resultaat van de vermoeiingsproeven. Van de breuksterkteproeven wordt de karakteristieke waarde bepaald, deze wordt ook ingevoerd in het programma GOLFKLAP. Voor meer details wordt verwezen naar de werkwijzebeschrijving voor de gedetailleerde toetsing op golfklappen [66].

    Van de bekleding van dijkvak 1 (km 0-2,4) zijn de vermoeiingsparameters gegeven in Figuur 7-12. De karakteristieke breuksterkte is 5,32 MPa. Voor dijkvak 2 (km 2,4-3,2) zijn de volgende parameters van toepassing: v = 0,42, v = 4,70 en b5%=4,50 MPa.

    Het resultaat van de gedetailleerde toetsing is een toetsoordeel op basis van de Minersom, die berekend wordt met het programma GOLFKLAP. De Minersom geeft de verhouding weer tussen het maximaal toelaatbare aantal lastherhalingen en het optredende aantal lastherhalingen. Bij een Minersom van 1 is het maximaal toelaatbare aantal lastherhalingen bereikt. Er zal bij meer lastherhalingen schade aan de bekleding optreden. Het programma GOLFKLAP berekent op welke locatie op het talud de Minersom het hoogst is en geeft deze Minersom als resultaat van de berekening. De invoerparameters en het resultaat zijn gegeven in Tabel 7-16.

    De volgende scores worden gegeven op basis van de Minersom:

  • de score is ‘goed’ bij: Minersom < 1;

  • de score is ‘twijfelachtig’ bij: 1 � Minersom � 10;

  • Parameter

    dijkvak 1

    km 0-2,4

    dijkvak 2

    km 2,4-3,2

    Stormopzet

    Noordzee en Westerschelde

    Noordzee en Westerschelde

    Toetspeil [m+NAP]

    4,5

    4,5

    GWS [m+NAP]

    0,03

    0,03

    GGA [m]

    0,73

    0,73

    Ttij [u]

    12,4

    12,4

    fase [u]

    0,0

    0,0

    Tg [s]

    3,54

    3,54

    Hs [m]

    1,6

    1,6

    Stappen SWL [-]

    30

    30

    Vermoeiing v [-]

    0,50

    0,42

    Vermoeiing v [-]

    5,90

    4,70

    Breuksterkte (b5%) [MPa]

    5,32

    4,50

    Laagdikte (h5%) [m]

    0,204

    0,215

    E-modulus (E95%) [MPa]

    10067

    11765

    [-]

    0,35

    0,35

    Beddingconstante (c5%) [MPa/m]

    52

    61

    Aantal rekenpunten [-]

    50

    50

    Berekende Minersom [-]

    0,008

    0,112

    de score is ‘onvoldoende’ bij: Minersom > 10.

    Beide delen van de bekleding krijgen de score ‘goed’ op basis van de gedetailleerde beoordeling op golfklappen. In Figuur 7-13 is een resultaat van de berekening met het programma GOLFKLAP gegeven. De groene lijn geeft de vermoeiingslijn weer. De rode blokken geven het aantal keer dat een spanning is opgetreden weer. De verhouding tussen

    het aantal keren dat een spanning is opgetreden en het maximum aantal keren dat een spanning mag optreden, voor alle spanningen bij elkaar opgeteld, bepaalt de Minersom.

    Tabel 7-16: Invoerparameters en resultaat programma GOLFKLAP

    636149975016799214Image_151_gif

    Figuur 7-13: Resultaat GOLFKLAP berekening dijkvak 2

    Met deze score is de gedetailleerde beoordeling op golfklappen afgerond. Het volgende onderdeel van de toetsing is de toetsing op wateroverdrukken.

Bron

Handreiking Dijkbekledingen Deel 3: Asfaltbekledingen (HDD3)

Hoofdstuk
Toetsing voorbeeld
Auteur
Cirkel J., C. van Dam, E. van den Akker, J.W. Nell
Organisatie auteur
Deltares
Opdrachtgever
Rijkswaterstaat WVL en Projectbureau Zeeweringen
Verschijningsdatum
2015
PDF

Inhoudsopgave

Over versie 1.0: 29 juni 2018

Tekst is letterlijk overgenomen uit brondocument.