Zoeken in deze site

Toepasbaarheid niet-destructieve onderzoeksmethoden - Beheer en onderhoud

Bij het toetsen op veiligheid zijn niet-destructieve onderzoeksmethoden al enkele malen toegepast. In de volgende gevallen is het zinvol om deze onderzoeksmethoden toe te passen:

  • Bij het ontbreken van gegevens over de laagdikte is de grondradar geschikt om inzicht te krijgen in de laagdikte en verschillen in laagdikte. Ook bijzonderheden zoals een verzwaarde overgangsconstructie kunnen hiermee worden opgespoord;

  • Valgewicht-deflectiemetingen zijn geschikt om de stijfheid van de bekleding en de ondergrond te bepalen. Daarnaast kan een indicatie van de sterkte worden verkregen. Deze parameters zijn benodigd om een gedetailleerde beoordeling op golfbelastingen uit te kunnen voeren;

  • Het komt voor dat de aanleggegevens van een werk verloren zijn gegaan. In dit geval is een combinatie van destructief en niet-destructief onderzoek een goede methode om inzicht te krijgen in de laagdikte en de kwaliteit van de bekleding;

  • Met een combinatie van grondradar en een valgewicht-deflectiemeter kunnen zwakke plekken in de bekleding worden opgespoord. Dit kunnen locaties met een kleine dikte of een slechte asfaltkwaliteit betreffen.

Bron

Handreiking Dijkbekledingen Deel 3: Asfaltbekledingen (HDD3)

Hoofdstuk
Beheer en onderhoud
Auteur
Cirkel J., C. van Dam, E. van den Akker, J.W. Nell
Organisatie auteur
Deltares
Opdrachtgever
Rijkswaterstaat WVL en Projectbureau Zeeweringen
Verschijningsdatum
2015
PDF

Over versie 1.0: 29 juni 2018

Tekst is letterlijk overgenomen uit brondocument.