Teenconstructies - Dimensioneren

Een teenconstructie vormt doorgaans de overgang tussen de vooroever en de taludbekleding. Als de vooroever onder laagwater ligt, wordt de teenconstructie doorgaans met een berm uitgevoerd.

Een teenconstructie kan star of flexibel en open of gesloten worden uitgevoerd. Een starre teenconstructie wordt verkregen door toepassing van een damwand of een palenrij. Deze constructie geeft de bekleding een goede ondersteuning. Wel veroorzaakt de starre constructie een discontinuïteit in de bekleding waardoor zettingsverschillen schade aan de aanliggende bekledingen kunnen veroorzaken.

636149740507490032Image_090_jpg

Figuur 4-41: Voorbeeld van een starre teenconstructie

636149740575302416Image_091_png

Figuur 4-42: Starre teenconstructie bij de Zeedijk Texel

Als een damwand of een gesloten palenrij wordt toegepast, kan het grondwater moeilijk afstromen waardoor onder de bovenliggende bekleding, als deze gesloten is, extra

wateroverdrukken op kunnen treden. In Figuur 4-41 en Figuur 4-42 is een starre constructie weergegeven.

636149740637646059Image_092_jpg

Figuur 4-43: Voorbeeld van een flexibele teenconstructie

636149740686708476Image_093_jpg

Figuur 4-44: Flexibele teenconstructie bij Damaanzet Schouwen

636149740742802134Image_094_jpg

Figuur 4-45: Voorbeeld van een open teenconstructie

Een flexibele constructie is goed in staat zettingsverschillen op te vangen.

In Figuur 4-43 en Figuur 4-44 is een voorbeeld van een flexibele teenconstructie weergegeven.

Een open teenconstructie wordt aangelegd om de wateroverdrukken onder de bekleding en oeverbescherming te verminderen. Een gesloten teenconstructie wordt vaak verzwaard uitgevoerd om de grotere wateroverdruk onder de bekleding te kunnen weerstaan. In Figuur 4-45 is een voorbeeld van een open teenconstructie weergegeven.

Bron

Handreiking Dijkbekledingen Deel 3: Asfaltbekledingen (HDD3)

Hoofdstuk
Dimensioneren
Auteur
Cirkel J., C. van Dam, E. van den Akker, J.W. Nell
Organisatie auteur
Deltares
Opdrachtgever
Rijkswaterstaat WVL en Projectbureau Zeeweringen
Verschijningsdatum
2015
PDF

Over versie 1.0: 29 juni 2018

Tekst is letterlijk overgenomen uit brondocument.