Kritische snelheid - Modellen

De sterkte wordt door veel parameters bepaald maar is uiteindelijk terug te leiden tot één parameter, namelijk de kritische snelheid, uc (m/s). Als deze kritische snelheid tijdens een overslaande golf wordt overschreden, dan gebeurt er iets met het talud. Maar het is niet één golf die het talud kapot maakt, het is het cumulatieve effect van meerdere golven. Dean et al. (2010) [24] hebben verschillende theorieën op een rij gezet en kort samengevat zijn er drie mogelijkheden om de belasting en sterkte aan elkaar te koppelen:

- Erosie door overschrijden van de snelheid:

E = K L(u – uc) t

(6.1)

- Erosie door overschrijden van de schuifspanning:

E = K L(u2 – u2 ) t

(6.2)

- Erosie door overschrijden van de arbeid:

E = K L(u3 – u3 ) t

(6.3)

c c

In deze formules is K een groepsfactor die alle mogelijke parameters kan bevatten. Dean et al. [24] kwamen tot een voorkeur voor formule 6.3, gebaseerd op een vergelijking tussen bestaande relaties van sterkte grasbekleding en continu overstromend water en golfoverslag.

Het werk binnen het SBW-kader heeft zich tot nu toe gericht op formule 6.2, erosie ten gevolge van het overschrijden van de schuifspanning. Deze benadering heet ook wel de

erosion-rate methode en is voor het eerst gepubliceerd door Partheniades [25]. Verder onderzoek zal moeten uitwijzen wat de beste methode is.

De overslagproeven met de golfoverslagsimulator hebben duidelijk de ervaring gegeven dat kleine overslaande golfvolumes niet in staat zijn de grasbekleding te beschadigen. Het is het herhaaldelijk simuleren van golven, die een bepaald volume of snelheid overschrijden, die uiteindelijk voor de schade en uitbreiding hiervan zorgen. Daarmee is het toepassen van een kritische snelheid een juiste methode en ook het optellen van de belastingen per overslaande golf.

De kritische snelheid uc is afhankelijk van de kwaliteit van de graszode en, in mindere mate, de grond. Een categorisering van de kwaliteit van de graszode wordt gegeven in paragraaf

6.4.2. Een goede relatie tussen de kritische snelheid en de graszode- en grondkwaliteit is nog niet bekend. Voor een gesloten zode (paragraaf 6.4.2) kan echter wel worden uitgegaan van een minimale waarde van uc (paragraaf 6.2.6).

Bron

Handreiking Dijkbekledingen Deel 5: Grasbekledingen (HDD5)

Hoofdstuk
Modellen
Auteur
Cirkel J., C. van Dam, E. van den Akker, J.W. Nell
Organisatie auteur
Deltares
Opdrachtgever
Rijkswaterstaat WVL en Projectbureau Zeeweringen
Verschijningsdatum
2015
PDF

Over versie 1.0: 29 juni 2018

Tekst is letterlijk overgenomen uit brondocument.