Grenstoestanqen afschuiven en opdrijven
Bij de stabiliteitsbeschouwing wordt bezien of de bekleding, onder invloed van de wateroverdrukken, voldoende veilig is tegen afschuiven of opdrijven.
De krachten die op een mootje van de bekleding - met dikte den eenheidsbreedte - werken, zijn aangegeven in figuur 11.26.
figu ur 11.26
Op het moment dat ergens de gewichtscomponent Tevenwijdig aan het talud nogjuist evenwicht maakt met de wrijvingsweerstand W, wordt de grenstoestand afschuiven bereikt.
145
Om de kans hierop tot een aanvaardbaar niveau terug te brengen, moet bij de ontwerp waarden voor materiaaleigenschappen, waterdrukken en geometrie (hoofdstuk 6 en par. 11.3.3) voldaan zijn aan:
met:
y n = schadefactor
Yd= factor voor modelonzekerheden
Indien de wateroverdruk na het bereiken van de grenstoestand afschuiven verder toe neemt gaat op die plaats de bekleding steunen op het lager gelegen dee! en hangen aan het hoger gelegen dee!; daar is de overdruk lager, en de schuifweerstand nog we! vol doende. Door herverdeling van spanningen zal er een nieuw evenwicht in de construc tie ontstaan.
Neemt de overdruk nog meer toe, dan zal plaatselijk een situatie ontstaan waarin de schuifweerstand geheel is opgeheven. Dan wordt de grenstoestand opdrijven bereikt. De bekleding kan nu bij een nog hogere druk plaatselijk opgelicht worden, waardoor er schuif- en buigspanningen in ontstaan.
Ter voorkoming van de grenstoestand opdrijven moet gelden:
Bij plaatselijk opdrijven van de bekleding kan het onderliggende materiaal zich ver plaatsen, waardoor de constructie van vorm verandert. Dit kan de inleiding tot bezwij ken zijn.
Belastinggevallen en partiele veiligheidsfactoren
Bij de ontwerpberekening van een gesloten dijkbekleding ten aanzien van overdruk verdient het aanbeveling de mogelijke belastingsituaties te bezien in relatie tot de frequentie waarmee ze voorkomen. Op deze wijze kan tot een afgewogen ontwerp ge komen worden, waarbij de bekleding ook op de lange duur bij normale omstandigheden geen schade door vervormingen oploopt, en bij extreme omstandigheden nogjuist zon der bezwijken haar beschermende invloed kan uitoefenen. Duidelijk zal zijn dat ook de materiaaleigenschappen van de bekleding hierbij een rol spelen, met name plastische of elastische eigenschappen (vergelijk asfalt en beton).
- Plastisch vervormende bekledingen dienen voor regelmatig voorkomende overdruk ken ontworpen te worden op de grenstoestand afschuiven.
Gezien de onzekerheden in de schuifweerstand in bet scheidingsvlak tussen bekle ding en dijk verdient het aanbeveling hierbij een modelonzekerheidsfactor yd= 1,1te gebruiken. Als schadefactor kan Yn= 1,1 genomen worden.
146