Zoeken in deze site

Schadefactoren - Onderzoek en berekeningen

In de Leidraad I, paragraaf I 1.3.3 is de vereiste waarde voor de schadefactor voor de eindtoestand gedefinieerd. In deel 2, paragraaf 7.5.4.1 (figuur 7.8), is de factor uitgewerkt als produkt van drie deelfactoren. Een deelfactor geeft de invloed weer van de overschrijdingsfrequentie van het ontwerppeil, een de invloed van de eventuele correlatie van het optreden van de afschuiving met het optreden van hoog water en een de invloed van de dijkringlengte.

In principe is er momenteel geen aanleiding tot het herzien van deze scha­ defactor. Bij het .beoordelen van de binnenwaartse macro-stabiliteit is echter wel een nuancering mogelijk in de te hanteren schadefactor.

2. 7. I Differentiatie van de schadefador bij afschuiven

Niet iedere instabiliteit hoeft te leiden tot de aantasting van het waterkerend vermogen van de dijk. Een nader orienterend onderzoek heeft geleid tot een differentiatie van de schadefactor afhankelijk van de ligging van het intreepunt van het eventuele glijvlak. Een lagere factor wordt aanbevolen naarmate het

ontstaan van het glijvlak het waterkerend vermogen minder direkt in gevaar 33

brengt.

Beschouwingen over de ligging van de afgeschoven moot grond en het o'nt staan van eventuele nieuwe glijvlakken in het overblijvende grondlichaam, hebben geleid tot de indeling van het dijkprofiel in drie zones voor binnen­ waarts gerichte glijvlakken. Voor de buitenwaarts gerichte glijvlakken is geen zonering aangebracht omdat voor die glijvlakken al een lagere schadefactor geldt (het waterkerend vermogend wordt niet direct aangetast). Afhankelijk van de zone waarin het intreepunt van het glijvlak ligt, mag een lagere scha­ defactor worden toegepast, althans onder bepaalde, in bijlage 2, hoofdstuk

    1. genoemde voorwaarden. In die bijlage zijn ook de zones gedefinieerd en is aangegeven hoe de grootte van de schadefactor bepaald kan worden. Daaruit blijkt bijvoorbeeld dat, als een factor 1,20 nodig is bij een glijvlak in zone I, er een factor I, 12 toelaatbaar is in zone 2 en een factor 1,0 in zone 3.

      afbeelding_frombase64_0

Figuur 3b.Voorbee/d zonering bij een zanddijk met kleiafdekking en teens/oat

Bron

Handreiking Constructief Ontwerpen (L9)

Hoofdstuk
Onderzoek en berekeningen
Auteur
Verruijt A., F.B.J. Barends, J. Dekker, W.G. Epema, W. de Haan, B.A.N. Koehorst, A. de Koning, D.C. van Ooijen, P. Spaan, R.J. Termaat, J.K. Vrijling
Organisatie auteur
Grondmechanica Delft
Opdrachtgever
Technische Adviescommissie voor de Waterkeringen
Verschijningsdatum
April 1994
PDF

Over versie 1.0: 29 juni 2018

Tekst is letterlijk overgenomen uit brondocument.