Invloeden van wegen - belastingen - Wegen op waterkeringen
Door de toegankelijkheid van verkeer, vooral bij bedrijven, kan er een aanzienlijke verkeersbelasting ontstaan. Op grond van de Leidraad Bovenrivieren [2] wordt gerekend met een gelijkmatig verdeelde ontwerpbelasting van 15 kN/m2 op een rijstrook ter breedte van 2,5 m. Uit de oriënterende berekening in hoofdstuk 7 blijkt dat deze belasting een grootte invloed heeft op de evenwichtsfactor voor de stabiliteit.
Figuur 23. Verkeersbelasting volgens [33].
Ter vergelijking is de belasting volgens [33] in figuur 23 afgebeeld. In [33] is uitgegaan van de belastingsklassen volgens de VOSB 1963. Op grond van de VOSB 1963 dienen verkeersbelastingen voor een gelijkmatig verdeelde last, voor een belasting door een assenstelsel en voor een belasting door een combinatie van beide in rekening gebracht te worden.
Indien wordt aangenomen dat per 17 m' dijk een laststelsel aanwezig is valt af te leiden dat een belasting van verkeersklasse 60 volgens de VOSB 1963 overeenkomt met met een gelijkmatig verdeelde ontwerpbelasting van 15 kN/m2 op een rijstrook ter breedte van 2,5 m volgens de Leidraad [2]. In bijlage 2 wordt aangetoond dat genoemde 15 kN/m2 kan worden verlaagd naar 13 kN/m2.