Zoeken in deze site

Inhoudsopgave


Veiligheidsanalyse afschuiven en/of afdrukken van de bekleding en uitspoelen

Voor de mechanismen afschuiven of afdrukken van de bekleding en uitspoelen is er momenteel geen semi-probabilistische formule beschikbaar die een relatie geeft tussen de stabiliteitsfactor en de kans van optreden van het mechanisme in de context van de overstromingskansbenadering. Er kan dan ook niet vanuit worden gegaan dat het gebruik van de onderstaande warden per definitie leidt tot een verwaarloosbare bijdrage aan de overstromingskans.

Vooral in situaties waarin een relatief lage veiligheidsfactor wordt berekend, dienen de modellen met de nodige terughoudendheid te worden gebruikt en er wordt geadviseerd om specialistisch advies in te winnen over de toe te passen veiligheidsfactoren, bijvoorbeeld via de IPLO, Adviesteam Dijkontwerp of in het Werkatelier.

Een schatting van de kans van optreden met volledig probabilistische berekeningen kan eventueel worden overwogen. Aandachtspunt daarbij is dat de modelonzekerheid en het lengte-effect niet precies bekend zijn.

Op dit moment loopt het onderzoek ‘Stabiliteit bij golfoverslag’ in opdracht van het Hoogwaterbeschermingsprogramma, HWBP. Dit project is opgezet om invulling te geven aan kennisleemtes rond afschuiven, afdrukken en uitspoelen bij het binnentalud in relatie tot de hogere golfoverslagdebieten die de laatste jaren als uitgangspunt worden gekozen. De komende jaren zal nieuwe kennis vanuit dit project beschikbaar komen.

Veiligheidsfactoren afschuiven langs ondiep glijvlak of afschuiven van de bekleding

De waarden voor de schadefactor die worden gevonden met de kalibratieformule voor diepe glijvlakken kunnen resulteren in een te lage kans voor afschuiven langs ondiepe glijvlakken bij golfoverslag.

Wanneer dit mechanisme dominant is voor de overstromingskans kan worden overwogen om een probabilistische studie uit te voeren. Een aandachtspunt hierbij is dat dan wel alle relevante stochasten moeten worden beschouwd en niet uitsluitend de sterkte.

Voor meer informatie en actuele inzichten wordt verwezen naar Rode Draad 8 van het Adviesteam Dijkontwerp: “Aanbevelingen bij toepassing KPR-factsheet Werkwijze Macrostabiliteit bij overslag.”

Veiligheidsfactoren afdrukken bekleding

In het model kan voor een eerste analyse  (zie Rekenmodel afdrukken bekleding) gebruik worden gemaakt van de volgende veiligheidsfactoren:

  • Modelfactor γd=1,1
  • Schadefactor γn = 1,1
  • Materiaalfactor γm;ρ = 1,0

Deze factoren zijn in het verleden empirisch vastgesteld in het kader van de overschrijdingskansbenadering. Wanneer dit mechanisme een dominante bijdrage levert aan de overstromingskans wordt aanbevolen om specialistisch advies in te winnen over de toe te passen veiligheidsfactoren, bijvoorbeeld via de Helpdesk, Adviesteam Dijkontwerp of in het Werkatelier. Het is, zoals hierboven beschreven, immers niet bekend hoe de relatie is tussen de schadefactor en de kans van optreden van dit mechanisme.

In het verleden werd voor het afdrukken van de bekleding een hogere totale veiligheidsfactor van 2,0 gehanteerd. Deze dekte naast het afdrukken van de bekleding ook andere mechanismen, zoals het uitspoelen van zand door scheuren en of gaten door graverij. Maar, als kan worden aangetoond dat de kleilaag geen gaten of scheuren heeft, voordat afdrukken van de kleilaag optreedt, dan kan de factor worden bijgesteld naar 1,21 (1,1 * 1,1) voor alleen het afdrukken va de laag. Als gaten in de bekleding niet met voldoende zekerheid kunnen worden uitgesloten, dan moet de (strengere) toets op uitspoelen van zand door de bekleding worden uitgevoerd (zie Rekenmodellen afschuiven en/of afdrukken van de bekleding en uitspoelen).

Veiligheidsfactoren voor uitspoelen

Ook voor uitspoelen is er geen kalibratiestudie beschikbaar. De onderstaande factoren zijn in het verleden empirisch vastgesteld in het kader van de overschrijdingskansbenadering. De oude materiaalfactoren voor de analytische formules (zie Rekenmodellen voor afschuiven en/of afdrukken van de bekleding en uitspoelen) zijn weergegeven in onderstaande tabel, deze kunnen uitsluitend worden gebruikt voor een eerste inschatting of het mechanisme relevant is of niet . Voor het inschatten van de kans van optreden van uitspoelen gelden dezelfde kanttekeningen als voor ondiepe afschuivingen of afdrukken van de bekleding.

Tabel 1 Model-, schade- en materiaalfactoren
Mechanisme Modelfactor Schadefactor Materiaalfactor
Uitspoelen zand uit zandig talud boven water

Modelfactor * schadefactor = 2,0

Modelfactor * schadefactor = 2,0 γm;ρ = 1,0
Afschuiven zand van zandig talud boven water 1,1 1,1 γm;tanφ' = 1,1
Uitspoelen zand uit zandig talud onder water Modelfactor * schadefactor = 2,0 Modelfactor * schadefactor = 2,0 γm;ρ = 1,0
Afschuiven zand uit zandig talud onder water 1,1 1,1 γm;tanφ' = 1,1

Voor het uitspoelen van zand door de bekleding wordt gewerkt met een kritiek verhang, analoog aan het heavecriterium bij piping. De veiligheidsanalyse kan voor een eerste inschatting vergelijkbaar worden uitgevoerd als bij heave, waarbij wordt opgemerkt dat dit slechts een benadering is, omdat er geen specifieke kalibratiestudie is uitgevoerd voor het uitspoelen van zand door de bekleding. Ook hierbij kan een volledig probabilistische analyse uitkomst bieden.

Versies