Zoeken in deze site

Inhoudsopgave


Relatie grondlichaam en ondergrond met belastingen

In dit artikel wordt de invloed van de meest belangrijke belasting op de ondergrond en het grondlichaam beschreven. Verder wordt ook ingegaan over welk faalmechanisme de belasting kan veroorzaken en welke afmetingen en grondparameters de belastingen beïnvloeden.

Permanente belastingen

Eigen gewicht en gronddruk

Het eigen gewicht van het dijklichaam moet als een belasting worden gezien. Het aandrijvend moment in de analyse van de macrostabiliteit wordt in hoge mate door dit eigen gewicht bepaald. Het aandrijvend moment kan leiden tot afschuiven. Het eigen gewicht hangt af van het volumetrisch gewicht van de in het grondlichaam aanwezige materialen en ook van de mate van verzadiging van deze materialen. Het eigen gewicht en gronddruk kunnen leiden tot zettingen [Technisch rapport waterkerende grondconstructies, 2001].

Hydraulische belastingen

Waterspanningen

Een verhoogde waterstand, golven, grondwaterstroming en neerslag kunnen leiden tot infiltratie en een toename in waterspanningen. Hogere waterspanningen in ongedraineerde situaties leiden tot een verlaagde korrelspanningen en zorgen daarmee dus voor een minder sterke ondergrond. De afname van sterkte van de ondergrond kan leiden tot faalmechanismen zoals afschuiven, opbarsten/opdrijven en piping [Van der Meer, 2004].

Droogte

Bij uitdroging van klei ontstaan krimpscheuren en neemt de erosiebestendigheid van de klei af en kan water gemakkelijker infiltreren. In het geval van een dijk met een kern van veen kan droogte leiden tot krimp van het veen. Dit veroorzaakt zettingen en een afname van het gewicht van de dijk. Dit laatste leidt tot een afname van de weerstand tegen afschuiven [STOWA, 2018].

Golven

Golven kunnen de bekleding van het buitentalud beschadigen door golfklap en de golfoploop. Ook leidt golfoploop tot infiltratie van water in de dijk. Golfoverslag kan de bekleding van het binnentalud beschadigen. Ook leidt golfoverslag tot infiltratie van water in de dijk.

Overige variabele belastingen

Verkeer

Verkeer zal voor een verticale belasting op het grondlichaam en de ondergrond zorgen. Dit kan leiden tot zettingen.

Literatuur

Leidraad toetsen op veiligheid regionale waterkeringen : Module C Sterkte ; Update 2018. Stichting Toegepast Onderzoek Waterbeheer (STOWA), publicatienummer 2015-15, juli 2018.

Van der Meer, M.T., J. Niemeijer, W.J. Post en J. Heemstra. Technisch rapport waterspanningen bij dijken. Rijkswaterstaat (RWS DWW) en Technische Adviescommissie voor de waterkeringen (TAW), rapport DWW-2004-057, september 2004.

Versies