Zoeken in deze site

Afschuiving in de asfaltbekleding ten gevolge van golfklappen - Stabiliteit bekleding asfalt

Als een (geconcentreerde) belasting op een asfaltbekleding wordt uitgeoefend, zullen direct naast de belasting schuifspanningen in de bekleding ontstaan ten gevolge van de optredende dwarskrachten. Deze schuifspanningen mogen de kritische schuifsterkte van de bekleding niet overschrijden.

Als een asfaltbekleding met een geringe laagdikte wordt aangelegd (d < 10 cm), kan dit mechanisme optreden. In de Nederlandse praktijk is dit mechanisme nooit maatgevend vanwege het feit dat een dijkbekleding altijd met een laagdikte van ten minste 15 cm wordt aangelegd.

afbeelding_frombase64_0
Figuur 6.2 Mechanisme afschuiving door golfklappen

Bron

Fenomenologische beschrijving (1220078-000-GEO-0010)

Hoofdstuk
Stabiliteit bekleding asfalt
Opdrachtgever
Rijkswaterstaat Water, Verkeer en Leefomgeving
PDF

Over versie 1.0: 29 juni 2018

Tekst is letterlijk overgenomen uit brondocument.