In de Leidraad, deel I is als een van de randvoorwaarden voor de stabiliteitsbeoordeling een gelijkmatig verdeelde belasting van 15 kN/m2 op een rijstrook van 2,5m breedte aanbevolen. In de ontwerppraktijk is gebleken dat de verkeersbelasting vaak van grote invloed is op de stabiliteit en derhalve op het ontwerp. Daarom is nagegaan in hoeverre een optimalisatie in deze ver keersbelasting mogelijk is.
In bijlage 2 hoofdstuk 2.A wordt aangetoond dat de in de Leidraad I genoemde belasting vergelijkbaar is met de belasting aanbevolen in de VOSB 1963 voor klasse 60, de zwaarste verkeersbelastingklasse. Verder wordt afgeleid dat voor de beoordeling van de binnenwaartse standzekerheid met een iets lagere belasting kan warden gerekend. Hierbij wordt er vanuitgegaan dat ten tijde van het optreden van M.H.W. deze zwaarste verkeersbelasting niet aanwezig zal zijn. Aanbevolen wordt een laststelsel van 400kN per I 2m', hetgeen overeenkomt met 13 kN/m2 over een breedte van 2,5m. Op die belasting moet ook gerekend warden als er geen rijweg is. Ook in die situatie bestaat immers de kans dat in geval van een dreigende calamiteit trans port van zwaar materiaal en zwaar materieel noodzakelijk is. Een rij zandauto's op de kruin van de dijk, c.q. op een aan de binnenzijde van de dijk aanwezige berm is dan mogelijk. In bijlage 2, hoofdstuk 2.A wordt in aanvulling op de Leidraad I aangegeven hoe de belasting rekentechnisch moet worden verdisconteerd.